Redesign af katalog med hensyn til dens fortælling …
Tiden går og ny viden kommer til. Hvad der engang var relevant synes i dag forældet og derfor ønskede køkkenfirmaet, Sønderborg Køkkenet, at fremstille en ny version af deres design bog, Authentic Homes. Et opslagsværk af billeder fra år 2014 med eksempler på virksomhedens produkt- og indretningsløsninger fra autentiske hjem.
Som marketingsansvarlig var det min opgave at udvikle og vedligeholde alle virksomhedens marketingsaktiviteter – både på de sociale medier, tryksager og meget andet. Denne specifikke opgave lød på at skabe selv samme katalog i bogform som en naturlig forlængelse af første udgivelse. Bogen fik således navnet: Authentic Homes Vol 2. Den skulle følge samme koncept og så alligevel ikke.
Mit udgangspunkt var at redesigne et eksklusivt og tidløst udtryk med fornyelse samtidig med, at bogen skulle fremtidssikres som sin forgænger. Ideen med det nye layout var at anvende forskellige billedformater indenfor samme designramme og dermed skabe et visuelt dynamisk flow, hvilket tilmed giver flere muligheder for at udvælge varierende foto af indretningsløsninger fra flere vinkler. At bladre i bogen skulle være en sanseoplevelse med tråd tilbage til virksomhedens første bog og med blik på fremtidens køkkendrømme. Klassisk og stilrent.
Det første indtryk er vigtigt og derfor har selve omslaget på bogen fået et mere enkelt udtryk til sammenligning med sin forgænger, hvis fokus dengang var at skabe blikfang med et køkkenbillede på omslagets forside. Virksomhedens designudvikling siden udgivelsen af den første bog gav dog anledning til at forny udtrykket med henblik på den klassisk nordiske indretningsstil med rene linjer.
Jeg fravalgte forsidebilledet, så selve bogtitlen kunne fremstå mere synlig og dermed formidle et budskab om bogens indhold til læseren i forhold til deres egne præferencer for boligindretning. Formålet med bogen var at give læseren et ærligt og troværdigt indblik i, hvad det vil sige at være kunde hos Sønderborg Køkkenet. Leder man som læser efter et køkkenfirma med fokus på individuelle behov og ønsker, skulle denne bog motivere læseren til at kontakte virksomheden.
Efter devisen, Less is More, skulle den nye forside støtte bogens helhedsindtryk og dermed afspejle den kvalitet som virksomheden ønsker at positionere sig med.
Authentic Homes Vol 2 er, som sin forgænger, en hardback bog med smudsomslag. Den er trykt i samme format og kvalitet. Indbindingstypen er ligeledes ens, hvor sider syes sammen og vedhæftes i et stof-omslag med henblik på at gøre bogen så hårdfør som muligt. At fastholde samme trykmåde gør først og fremmest, at bogen bliver en del af en serie og således kan ses som et samleobjekt. Designet skulle være langtidsholdbart i udtryk og kvalitet, så læseren bliver inspireret til at bruge bogen som idé bog til deres personlige indretningsdrømme igen og igen.
Trods et forenklet designudtryk, giver bogen læseren en anderledes brugeroplevelse. Bogtitlen er trykt med sølvfolie, som skinner i lyset og derved stimulerer synssansen ved første blik. Fjernes smudsomslaget, så kan bogen derudover stimulere følesansen med de prægede bogstaver i selve hardback-omslaget. Således bevirker de forskellige stimuli at bogen får mere fokus, der igen forlænger førstehåndsindtrykket med overraskende lækkerhed.
I en digital verden sættes det taktile ofte i forbindelse med noget, der skiller sig ud rent marketingsmæssigt. Det er godt, fordi vi mennesker husker bedre, jo mere vores sanser kommer i spil og derfor er det min overbevisning, at oplevelsen med, Authentic Homs Vol 2, lagrer sig bedre i hukommelsen hos læseren, når de kan opleve den fysisk. Som resultat heraf vil det øge deres bevidsthed og have virksomheden i tankerne, når de har brug for nyt inventar til deres hjem.
Et marketingsprodukt udformet i bogformat er langt mere omkostningstungt i forhold til de moderne elektroniske muligheder. Et skalerbart katalog online kan helt sikkert tilfredsstille brugerens informationsbehov her og nu. Bogen kan noget andet og derfor skal et sådant projekt udarbejdes med tanker på en marketingsstrategi, hvis formål er, at opbygge kundeemner på længere sigt. Bogen er således en investering til gavn for virksomhedens brand og drift over tid.
Den korte opsummering er, at designbogen, Authentic Homes Vol 2, er redesignet ud fra sin forgænger med formålet at opbygge gode og stærke kunderelationer over tid. Designet er udformet så reproduktionsprocessen vil være mindre, når fremtidige bøger i rækken skal udgives – alt sammen uden at gå på kompromis med virksomhedens fortælling, design og kvalitet.
Kontakt mig
Har du spørgsmål eller ønsker du at invitere mig til samtale? Så er du velkommen til at give mig et kald eller sende et skriv.